Recensie: Karel Deburchgrave – Shakespeare in scène gezet

Geen toneelschrijver met een grotere en meer duurzame erfenis dan de Bard, de Zwaan van Avon, de ‘upstart crow’: William Shakespeare. Geen dag gaat voorbij of er wordt wel ergens ter wereld een stuk opgevoerd dat ooit uit zijn pen vloeide. Zijn universele thema’s raken ons in het diepst van ons hart en zijn tijdloos. Niet slecht voor een Engelsman die al vierhonderd jaar dood is. Shakespeare inspireert nog steeds theater- en filmmakers. Je hoeft dan ook niet naar het Londense Globe Theatre om van Shakespeare te genieten.

Maar was Shakespeare wel wie we denken? Of ging er iemand anders schuil achter de man uit Stratford? Van Anonymous tot Shakespeare in Love, wie was de man achter de muze? Wie speelde de beste Hamlet: Laurence Olivier, Sarah Bernhardt of toch Kenneth Brannagh? Is Macbeth – excuus: the Scottish play – écht vervloekt? En was Shakespeare queer? Waarin geloofde hij en wat was zijn politieke overtuiging?

Aan de hand van Shakespeareverfilmingen leidt Karel Deburchgrave ons door de ontelbare vragen, mysteries en anekdotes die onlosmakelijk verbonden zijn met het grootste Engelse exportproduct aller tijden.

ISBN: 9789464369878 – Uitgeverij Ertsberg – Aantal pagina’s: 224 – Non-fictie

*****

4 van de 5 sterren — Frederique

Shakespeare in scène gezet laat duidelijk zien hoe Shakespeare nog steeds enorm relevant en interessant is in de hedendaagse tijd.’

*****

Shakespeare in scène gezet beschrijft uitvoerig verschillende opvoeringen en verfilmingen van stukken van Shakespeare. Daarbij laat het boek ook goed zien welke invloed de interpretatie van de regisseur en acteurs heeft op de uitwerking van het stuk en hoe de kijker dit dan vervolgens opvat.  Dit alles maakt dat het tijdens het lezen steeds duidelijker wordt waarom we zoveel eeuwen na Shakespeare nog steeds gefascineerd zijn.

*****

Karel Deburchgrave heeft een heldere en toegankelijke schrijfstijl. Het enthousiasme en de expertise spatten van de pagina’s af, maar hij weet alles helemaal duidelijk te maken voor de lezer die misschien iets minder bekend is met Shakespeare. Hierdoor leest Shakespeare in scène gezet enorm prettig en de voetnoten met linkjes naar scènes ter ondersteuning maken het lezen tot een feest.

‘Op de planken was dat John Gielgud, die de rol maar liefst vijfhonderd keer vertolkte in zes verschillende producties in de Old Vic in Londen en New York. Vanaf de jaren dertig bracht Gielgud zowat de ultieme twintigste-eeuwse Hamletvertolking. Maar dan kwamen Paul Scofield in 1948, de 24-jarige David Warner in 1965 met de jongste Hamlet ooit in de Royal Shakespeare Company in Stratford, en tenslotte Mark Rylance, die het recordaantal Hamletvertolkingen van Gielgud bijna evenaarde. In 2000 zag ik Rylance in de Globe in London waar hij Hamlet vertolkte als een halve gek.

De lokroep om dé rol van je leven te spelen in het theater was er ook voor actrice Angela Winkler op het Edinburgh Festival in 2000. Datzelfde jaar speelde de toen 39-jarige Simon Russell Beale in het National Theatre nu eens een corpulente Hamlet. In 2008 zag ik nog David Tennant, enorm populair als Dr Who, in de Royal Shakespeare Company in Stratford, Jude Law het jaar daarop in Wyndham’s Theatre en Benedict Cumberbatch in het Barbican Center in 2015. Allen waren ze erop uit om dé Hamlet van de eeuw te brengen.’

Shakespeare in scène gezet is er eentje voor de Shakespeare-fanaten, verfilmingsfans en liefhebbers van cinema. Er zijn enorm veel verwijzingen naar films, maar je hoeft ze niet per se gezien te hebben om te begrijpen waar het boek overgaat. Scènes worden uitgebreid besproken en ter ondersteuning staan er vaak ook nog linkjes naar scènes in de voetnoten benoemd. Het boek is natuurlijk wel extra leuk als je (een deel van) de films en theatervoorstellingen gezien hebt, maar het is geen must.

50%

50%

224 pagina’s