Recensie: Rebecca Buxton & Lisa Whiting – De filosofes

Als je op straat aan een willekeurige voorbijganger vraagt om een paar namen van filosofen te noemen, dan word je meestal eerst niet serieus genomen. Maar als je doorvraagt, volgen namen als Plato, Socrates, soms Descartes of Aristoteles. De denkers die genoemd worden hebben een ding gemeen: het zijn vrijwel altijd alleen maar mannen.

En dat moet anders! Natuurlijk zijn er zowel vroeger als ook nu vrouwelijke denkers met baanbrekende, originele ideeën. Briljante geesten, die net zo zeer, of misschien nog wel meer dan hun mannelijke collega’s een podium verdienen.

Rebecca Buxton en Lisa Whiting besloten een canon van vrouwelijke denkers samen te stellen. Ze vroegen twintig vrouwelijke denkers om elk een hoofdstuk te wijden aan leven en werk van een filosofe. Van Diotima en Ban Zhao tot Mary Wollstonecraft en Sophie Bosede Oluwole, De filosofes biedt een overzicht van denkers die tot nog toe veel te weinig aandacht kregen. De filosofes is een hoognodige ode aan alle vrouwelijke denkers van toen en nu.

ISBN: 9789493219069 – Uitgeverij Lontano – Aantal pagina’s: 192 – Non-fictie

*****

4 van de 5 sterren — Frederique

De filosofes is een prachtig naslagwerk voor ieder die zijn of haar filosofische horizon wil verbreden.’

*****

De filosofes is hét boek als je je wil verdiepen in het gedachtegoed van vrouwelijke denkers van vroeger en nu. Je moet het boek echter niet zien als een compleet plaatje, dit boek is namelijk pas het begin van je filosofische zoektocht naar kennis. Achter in het boek staat nog veel meer informatie om jezelf verder in te verdiepen, niet alleen een lijst namen van (andere) vrouwelijke denkers, maar ook aanbevolen literatuur bij elk hoofdstuk.

*****

Ieder hoofdstuk is door een andere schrijfster geschreven en elk hoofdstuk gaat dan ook over een andere filosofe. Doordat er meerdere schrijfsters zijn wisselt soms de schrijfstijl tussen de verschillende hoofdstukken een beetje. Het ene hoofdstuk is net iets makkelijker te lezen dan het andere, maar over de gehele linie is dit een goed te lezen boek om te beginnen met het verkennen van vrouwelijke denkers.

‘Met De Tweede sekse wilde De Beauvoir een boek schrijven dat net zo belangrijk was als An American Dream – maar dan over vrouwen. Het resultaat was een enorm, tweedelig werk. Het eerste deel behandelt de door mannen gecreëerde ‘mythen van de vrouw’: ze onderzocht de biologie, geschiedenis, psychoanalyse, economie, religie en literatuur om aan te tonen dat vrouwen vaak worden gedefinieerd als de ‘Ander’ ten opzichte van de man. In het tweede deel paste ze een nieuwe fenomenologische methode toe, waarbij ze gebruik maakte van verhalen in de eerste persoon van vrouwen over hun kinderjaren, huwelijk, ouder worden en meer. Samen toonden die aan hoe vrouwen het slachtoffer waren van door mannen gecreëerde ‘vrouwenmythes’.

Dit boek is voor mensen die geïnteresseerd zijn in de vergeten vrouwelijke stemmen van de filosofie. Of je nu bekend bent met een aantal denkers in dit boek of niet, De filosofes is een heerlijk instapmodel om te beginnen met de vrouwelijke denkers van de filosofie.

60%

40%

192 pagina’s