Recensie: Andreas Viestad – Dineren in Rome

Onder het genot van een typisch Romeinse maaltijd in een klassiek Romeins restaurant neemt de auteur ons mee op een culinaire reis. Gerecht voor gerecht, door de wereldgeschiedenis en de culinaire geschiedenis van De Eeuwige Stad. Dit is het verhaal over hoe een klein dorp op een onwaarschijnlijke plaats het centrum werd van het grootste rijk dat de wereld ooit heeft gekend. We leren welke rol tarwe en zout speelden in die transformatie, hoe de smaak van gegrild vlees ertoe bijdroeg dat we mens werden, wat er schuilgaat achter de milde buzz van een halve fles wijn; we ervaren de zuurzoete smaak van maffia en slavernij in een citroensorbet en gaan mee op jacht naar het originele recept voor pasta carbonara.

Andreas Viestad vertelt de geschiedenis van de ingrediënten die de tafel sieren, zoals brood, olijfolie, pasta, peper en wijn. Het is een boek dat de geschiedenis van de wereld vertelt aan de hand van het voedsel dat wordt gegeten op een ontspannen middag in een van ‘s werelds mooiste en meest historische steden.

ISBN: 9789464710687 – Uitgeverij Noordboek – Aantal pagina’s: 256 – Non-fictie

*****

4 van de 5 sterren — Frederique

‘Vrolijk en zomers boek over de geschiedenis van bekende maaltijden aan de hand van verhalen en anekdotes.’

*****

Dineren in Rome beschrijft een avond uiteten in een restaurant in Rome in combinatie met de geschiedenis die aanwezig is in de ingrediënten en de gerechten die op tafel komen. Het boek geeft je niet alleen inzicht in de Italiaanse keuken, maar onder andere ook in hoe Rome is ontstaan en hoe bepaalde gerechten tot stand zijn gekomen. Het is een heerlijk boek om alvast in de vakantiestemming te komen.

*****

Andreas Viestad heeft een hele toegankelijke schrijfstijl waardoor Dineren in Rome erg fijn leest. In begrijpelijke taal zet hij zijn verhaal en betoog uiteen terwijl hij verbanden legt tussen typisch Italiaans eten en de achterliggende geschiedenis van de gerechten. Het maakt dat dit boek zoveel meer is dan alleen non-fictie.

‘Vergilius verhaalt over wapens en een man, en zo gaat het in de meeste verhalen over het Romeinse Rijk. Er zijn generaals, staatslieden, gekke keizers, af en toe een vrouw, meestal een verleidster, filosofen en verraders. Er zijn intriges, invasies, veldslagen; de geschiedenis van een rijk dat zo groot werd, dat het uiteindelijk bijna de hele toenmalige bekende wereld omvatte.
Maar waar leefden ze allemaal van? Wat aten ze? Iets wat vrijwel ontbreekt in de klassieke verhalen over Rome en in het beeld dat de meeste stadsgidsen geven van de geschiedenis, is wat volgens veel moderne historici een voorwaarde was voor de enorme expansie van het Romeinse Rijk: het volkomen unieke voedselsysteem. Rome is niet gebouwd door koningen, senatoren, consuls of generaals. De stad werd, zoals Evan Fraser en Andrew Rimas schrijven in hun boek Empires of Food, gebouwd op tarwe. Niet dat alles om tarwe draaide, maar het was de brandstof van de sociale machinerie, een van de belangrijkste bouwstenen die het succes mogelijk maakten.’

Dineren in Rome is voor iedereen die graag meer wil weten over de Italiaanse keuken, de geschiedenis van Italiaans eten of gewoon alvast in de vakantiestemming wil komen voor de zomer. Dit is hét boek voor als je op reis gaat naar Italië of jezelf onderweg alvast helemaal in Italiaanse sferen onder wil dompelen, dus stop Dineren in Rome zeker in je koffer.

50%

50%

256 pagina’s