Recensie: Stuart Codling – Het verhaal van Ferrari

Snelheid, luxe, uitmuntendheid en innovatie definiëren Ferrari al 75 jaar als ’s werelds meest gerespecteerde autofabrikant. Het verhaal van Ferrari, geschreven door Stuart Codling, is een eerbetoon aan het legendarische merk in woord en beeld. Van de eerste auto die in 1947 onder de naam Ferrari werd gebouwd tot de wereldwijde gigant van vandaag. Inclusief verhalen over overwinningen en tegenslagen op het circuit en van coureurs en ingenieurs die hebben bijgedragen aan het succes van Ferrari in de Formule 1. Met zestien Formule 1-constructeurstitels is Ferrari de meest succesvolle naam in de autosport.

ISBN: 9789021599403 – Kosmos Uitgevers – Aantal pagina’s: 160 – informatief

*****

4 van de 5 sterren — Antoine

‘Interessant boek over de wording van Italiaans meest luxueuze automerk.’

*****

Het verhaal van Ferrari biedt inzicht in de manier waarop Enzo Ferrari zijn succesvolle bedrijf voor raceauto’s en personenauto’s heeft ontwikkeld. Ferrari was al van jongs af aan coureur in hart en nieren. Daarbij boogde hij voornamelijk op zijn talenten. Zijn werkzaamheden in de autobranche startten in het bedrijf van zijn vader en breidden zich uit door sociale vaardigheden en niet zozeer door verworven kennis. De zaakgerichte en excentrieke Ferrari leefde voor de races. Met de verkoop van personenauto’s, die waren gebaseerd op racemodellen, zorgde hij voor financiering van de races. Ook de successen op het circuit en de bekendheid van coureurs, zoals Michael Schumacher, zorgden voor een uitstekende verkoop van personenauto’s.

*****

Het verhaal van Ferrari biedt een compleet inzicht in de ontstaansgeschiedenis van Ferrari’s bedrijf, maar de auteur springt regelmatig van de hak op de tak. Daardoor was het boek geregeld wat moeilijker te volgen. Ook bevonden zich in de tekst stellingen die nader uitleg behoefden.

‘Het sprankelende talent van Gilles Villeneuve maakte hem tot favoriet van de fans – en Enzo. Hoewel de Oude Man inmiddels ongevoelig voor crashes van coureurs was, kwam Villeneuves dood tijdens een kwalificatieronde voor de GP van België hard aan. ‘Hij maakte van Ferrari een bekende naam en ik was erg op hem gesteld,’ zei hij. Villeneuve en teamgenoot Didier Pironi hadden in de race daarvoor onenigheid gehad over teambeslissingen in San Marino, waar Pironi Villeneuve laat in de race had ingehaald en de overwinning claimde. Toen Villeneuve verongelukte, hadden ze het nog niet bijgelegd. Later in het seizoen brak Pironi beide benen bij een crash in Duitsland, waarna hij nooit meer in een F1-auto reed.’

Het boek Het verhaal van Ferrari zal voornamelijk liefhebbers van autosport en luxe auto’s aanspreken.

10%

90%